Bermula dari yang sedikit

alhamdulillah..hari ni sy ada kawan baru lagi ntuk sama² belajar bahasa asing nieh. tapi yang kali ni best, budak perempuan dari Gaza Strip kat Palestine. sebenonye wiso jugak pasai dia mengintenet dari palestine kut² disekat apa² akses internetnya ka apa ka...tapi rupanya ok saja di sana, katanya dorang amik electricity power dari egypt dan some other cities dari israel..namanya Iman..umonya lebih kurang 20 tahun..dan dia amik kos bahse inggeris kat kolej, jadi kami pon cadang sama² improving kami punye english communication skill, to correct our english together la cenggitu dan bersame² la lagi ntuk belajar bahasa arab ntuk diri sy ini...and then..dia pun sedia ntuk ajar sy bahase arab pelan² dan tegur apa² kesalahan dalam bahase inggeris sy ini jugak..begitula..gud gud..syukran jazilan ya ukhti..


hari ni sy cuma belajar bahasa arab yang simple² saja kerana Iman kne panggil oleh ibunya ke dapo ntuk mein masak²..rasanya sy baru belajar arabic word sikit saja, tadi pagi tengok tentang apa ke bendanya tu..perkakasan..warna..verbs in arabic..kat dalam Mari Belajar Bahasa Arab Online..kata penulis blog ni, "Blog ini bertujuan membantu pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab melalui penyediaan bahan-bahan secara online dan pembelajaran secara kendiri.." nampak gayanya masih banyak benda yang sy masih belum tahu perkataannya..maunya asal nampak sesuatu benda saja mesti cari translationnya dalam bahasa arab..ada wet karang nak beli kamus arab lak..kamus omputeh pon takde nieh..adusss..


berikut adalah ayat² yang baru sy pelajari hari ini dan malam tadi..yang lainnya sy blaja dengan cara membaca kat tempat lain..tak mengapa kan..bermula dari yang sedikit..

i'm here = أنا هنا
are you still studying? = هل أنت مازلت تدرس؟
i am from malaysia = أنا من ماليزيا
and i wish to go to overseas one day = واتمني ان اسافر يوما ما عبر البحار
overseas = دول ما وراء البحار
native language = اللغة الام
thank you = العفو (afwan / al affu)
what is the meaning of it? = ما معناها؟
good morning = صباح الخير
good night = تسباح على خير
yes, are you understand? = نعم، فهمتي؟
i understand = أنا فهمت

kalo ada yang salah, betulkanla ea..yang kat bawah ni baru sket ja iman ajo sye pasai yang lein dia cakap omputey..macamana caranya ana akan pandai bahase lugah² ni ea..banyak lagi yang belum tau ni..hahaha...abihla..

boy = ولد
girl = بنت
father = أب
mother = أم
next = اللاحق/التالي (al-lahek / at-tali)

0 comments:

Post a Comment